Dag 3,4,5,6,7,8 - Nu tar vi igen!

Eftersom nätverket inte fungerade riktigt i fjällen har jag nu en del att ta igen, jag gör ju ett litet quiz, eller vad man ska kalla det...

Dag 3
Min hundras
Kosmos är av rasen Kerry Blue Terrier som ursprungligen kommer från Irland.
Rasens historia är lite oklar men många vill tro att det var en "blå" spaniel från en båt som parade sig med en soft coated wheaten terrier.
Därav skiftar deras gråa päls lite i blått.
Detta är ingenting man ser på bilderna på Kosmos nu, det syns först när de blir äldre.
En Kerry är ingenting för de icke hundvana, en Kerry Blue ska ha ett "terrier temperament", det är en riktig terrier!
Vi ville ha en Kerry därför att Pappa tidigare hade haft en Airdale och ville ha en liksinnig hund;
intelligent, kvick(tänkt), och livlig.
Vi har även hundallergiker i våran familj, och Kerry Blue terriern fäller inte, så vi märker inte av det.
Jag säger inte att dett gäller alla med hund allergier, men för oss har det funkat.

Jag ångrar inte vårat rasval, men ett lite lugnare alternativ hade kanske varit bättre?

Bild från http://www.skk.se/hundraser/kerry-blue-terrier/



Dag 4
Min första hund
Kosmos är min första hund.
Mina föräldrar har haft många hundar tidigare,
en Airdale, flera Labradorer, en Flat, en Basset...

Dag 5
Andra husjur i mitt liv
Mitt första husdjur var marsvinet "Chocko". Vi fick henne tilsammans med min brors kanin Sixten.
Min bror blev senare allergisk och vi fick ge tillbaka henne till djuraffären (hon var fortfarande såpass ung).
Där fick hon ungar och såldes med en av sina döttrar till ett klappzoo, där hon vad jag vet, är kvar än.
Sixten, min brors kanin parades med vår kusins kanin Nici.
De fick ungar och en blev min, Quicksilver.
Sixten fick då kastreras, och sedan trivdes dom i varandras sällskap hos oss länge.
När vi fick hem valpen Kosmos insåg vi att de aldrig skulle fungera tillsammans, Kosmos ras är tränad för att döda gråvlingar så en kanin är ingenting för honom.
Då bestämde vi för att ge bort kaninerna till en barnfamilj.
Några månader senare fick vi veta att Quicksilver hade blivit ihjälskrämd av en räv under natten.
Jag blev såklart jätte ledsen!
Vad vi vet lever Sixten fortfarande kvar hos sin nya familj, och saknar nog Quicksilver.
Sedan rider jag ju tre dagar i veckan, men de hästarna är inte mina egna...

Dag 6
Renras eller Blandras
Inne vi skaffade Kosmos var jag väldigt inne på cockapoo och goldenpoo, och även pudlar.
Jag valde renrasigt därför att jag ville känna mig trygg i att det var en bra uppfödare, och sedan ville vi kunna ställa ut vår hund.
Det var alltså inte mer än så, det är helt upp till er att bestämma vad ni gillar mest.

Dag 7
Hundsport
Jag kan ärligt talat inte så mycket om olika hundsporter, men agility, freestyle och flyball är tre sporter som jag är väldigt intresserad av.

Dag 8
Har du och din hund tävlat
Nej, men när han blir äldre vill jag absolut provtävla i agility någon gång, och om det går bra hade jag velat tävla i det och vi ska på utställning senare i år.

Hoppas det var bra svar på quizet :)

Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renras eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?

Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2012

Kommentarer
Postat av: Yohanna

Rolig lista, tror jag har den sparad så den ligger och väntar på att jag ska få tid över och göra den :P



SV: Ja det skulle underlätta för hundägare om man höll sej till att skjuta raketer vid midnatt för när det skjuts hela dagarna så är det svårt och veta när man kan rasta hunden..



P.S Från och med nu hittar du mej på min nya blogg yohannafotograferar.blogg.se

2012-01-12 @ 14:21:23
URL: http://fireflybaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu